• Frisoplan
  • Pieter Zeemanstraat 9
  • Postbus 49

Actueel

Van schip tot circulaire fietsenberging

15 dagen geleden. 

Bij een circulair schoolgebouw hoort natuurlijk ook een circulair gebouwde fietsenberging. Daarom stelde Radboud Poortvliet, projectleider bij Friso Bouwgroep zichzelf tot doel om ook de fietsenberging bij de nieuwbouw van Uniformberoepen ROC Friese Poort te laten maken van hergebruikte materialen.

 "Omdat er nog niet veel op deze manier gebouwd wordt, was het wel een uitdaging om het juiste bouwmateriaal te vinden. Dit leverde een interessante zoektocht op met een historische uitkomst." vertelt Radboud.

Van idee tot ontwerp

Samen met Wind Architecten Adviseurs ging Radboud op zoek. Na wat omzwervingen kwamen ze uit bij scheepswerf Talsma in Franeker. "En toen was het raak!" zegt Radboud met een grote lach op zijn gezicht. "Daar lagen diverse materialen wat helemaal paste in het plaatje van projectarchitect Harm Tigchelaar. Onder andere stenen die geschikt zijn voor de bouw van de berging met een prachtig circulair verhaal. "


Artist Impressie Wind Architecten Adviseurs

Van Friesland naar Japan

De stenen die gebruikt worden, zijn namelijk de ballaststenen uit de replica van het VOC-schip Prins Willem. De originele Prins Willem is in 1651 gebouwd en was destijds het grootste spiegelretourschip van de VOC. In het Rijksmuseum staat nog altijd een model van dit schip. De replica van het VOC-schip is in 1985 bij Scheepswerf Amels in Makkum gebouwd voor Nagasaki Holland Village in Japan, een openlucht museum met replica’s van beroemde Nederlandse gebouwen uit de 17e eeuw.

"En toen was het raak! Daar lagen diverse materialen wat helemaal paste in het plaatje van projectarchitect Harm Tichelaar"

Weer terug in Friesland

In 2003 ging het Holland Village failliet en werd de Prins Willem aangekocht door het toenmalige attractiepark Cape Holland in Den Helder. Helaas volgde er meer rampspoed. In 2009 werd het schip door brand verwoest en bleek onvoldoende verzekerd voor herbouw/restauratie. Uiteindelijk besloot scheepwerf Talsma in Franeker het wrak te kopen met de intentie het te restaureren, maar heeft in 2014 moeten besluiten het alsnog te slopen. De ballast stenen zijn hierbij bewaard gebleven en worden nu na een lange reis om de wereld hergebruikt in Friesland, waar de reis in 1985 ook begonnen is.

Gesloten Kringloop

Het gebruikte hout was voorheen vloerhout in ruimen van vrachtschepen. Tijdens het vertimmeren van deze vrachtschepen naar woonark, heeft Talsma dit verwijderd en bewaard. Op dit moment bouwt Talsma een vrachtschip om tot partyschip. De aluminium vrachtluiken die daar van overblijven, vormen het dak van de fietsenberging. Mocht in de toekomst de berging niet meer nodig zijn en afgebroken worden, zijn alle materialen opnieuw te gebruiken. Zo blijft de cirkel rond. Dat is circulair bouwen!